Hoe design je een Clever Homepage?

Roel Stevens

De perfecte homepage; er zijn blogs genoeg over geschreven, Google geeft ruim 352 miljoen resultaten. De meeste geven je tips over hoe je zorgt dat een bezoeker op je website komt, blijft en converteert, delen het perfecte wireframe en berekenen haarfijn hoeveel woorden je homepage moet bevatten om te scoren in Google…

Allemaal belangrijk maar deze benadering draagt niet bij aan hetgeen wij bij Henry geloven; slimme merken die structureel bijdragen aan het succes van een onderneming. Wij kijken daarom op een andere – een clever – manier naar een homepage. Hieronder een overzicht met de 7 belangrijkste ingrediënten voor een clever homepage.

1. Mindspace

Claim direct de juiste ‘mindspace’ bij je bezoeker. Vertel in enkele woorden of in een duidelijke illustratie wat je doet. Te vaak gaat een homepage voorbij aan deze simpele regel, omdat het voor jezelf een open deur is. Je moet echter altijd beginnen met je verhaal te kaderen zodat de rest van de inhoud van je homepage de juiste context mee krijgt. Als je bezoekers niet snappen waar ze zijn en wat ze kunnen verwachten, gaan zij hun kostbare minuten niet aan jou besteden en klikken ze op de ‘back’ button.

En please. Geen slider boven in je website. Als je het niet in één zin kan vertellen heb je meer focus nodig en een ander probleem dan enkel je homepage.

Doe de check: laat iemand 5 seconden naar de homepage van je organisatie kijken en deze vragen beantwoorden:

  • Wie zijn wij?
  • Wat doen we?
  • Wat kan je hier verwachten?

Geslaagd? geniet van je vrije dag
Gefaald? lees vooral verder

2. Wat maakt je uniek?

Nu de bezoeker weet in welke hokje je past, mag je gaan uitleggen hoe je verschilt ten opzichte van andere bedrijven/oplossingen die in dat zelfde hokje om de aandacht vechten. Een designbureau; wat maakt jou anders dan de rest? Een consultancy bureau; wat voor nieuws brengen jullie? etc etc. Zorg dat je design een aansprekende ‘value proposition’ overdraagt. Lees hierover meer in mijn blog over de ideeën adoptie curve.

3. Illustreer, illustreer en illustreer

Laten we er een cliché tegen aangooien; een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Illustreer je onderscheidend vermogen, in een infographic van de manier waarop je werkt, een animatie van jouw oplossing. Slecht voor je zoekmachine resultaten? Klopt. Je zoekwoorden verwerk je maar in een landingspage. Bezoek is niet je heilige graal, enthousiaste en nieuwe klanten zijn je heilige graal.

Bezoek is niet je heilige graal, enthousiaste en nieuwe klanten zijn je heilige graal.

4. Call to action, maar dan anders

Een conversie is meer dan een aankoop, een demo of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Vergeet niet dat het doel van je homepage is om je bezoeker te verleiden dieper in je website te duiken. Een goede CTA helpt je bezoeker de juiste informatie te vinden zonder te verdwalen in je website. Gebruik ze dus ook op die manier, dan komen die harde conversies vanzelf.

5. Dynamiek in content en design

Een clever homepage is nooit lang statisch, ze is constant in beweging om de bezoeker te blijven boeien, te leren van de eerdere bezoekers en te bewijzen dat de onderneming nooit stilstaat. Dit betekent niet dat je elke maand een nieuwe homepage lanceert, het betekent wel dat je actief aan je content werkt en de ervaring constant anders en beter maakt.

En? Is jouw homepage Clever?

Wij denken graag met je mee.

Wil je van jouw homepage een Clever Homepage maken?

Neem contact op