Waarom je moet investeren in een goede merkstrategie

Roel Stevens

De onderneming waar je werkt, of die je ooit zelf bent gestart, groeit en gaat van de ene fase naar de andere. Van een naam kwam je tot een logo, er volgde een website en - misschien wel zonder dat je wist - werd het bedrijf ook een merk. De vraag is natuurlijk: hoe goed heb je dat merk gemanaged?

Wat is een merkstrategie? En waarom heb ik dat nodig?

Bij het schalen van je organisatie komt er punt dat je je merk actief moeten managen en erin moet investeren om je organisatie naar een volgend niveau te brengen. Wanneer dat moment komt, voel je meestal zelf wel aan. Je denk misschien dat je toe bent aan een nieuwe website, een nieuw logo etc. Maar waar je vaak aan toe bent is een strategie die de basis vormt voor dat nieuwe logo of die nieuwe website. 

Een brand strategy of merkstrategie helpt je om je service, dienst of product te positioneren en differentiëren ten opzichte van andere aanbieders. Het is het DNA van je organisatie met de bijbehorende normen en waarden die spreken tot iemands verbeelding en gevoel. Een merkstrategie omvat alle elementen die jij communiceert naar je doelgroep om in hun hoofd een beeld te vormen van wie of wat jouw organisatie is. Een merkstrategie bestaat uit een authentiek verhaal, heeft een visuele identiteit en een heldere koers. Het is de essentiële basis van álles wat je doet. Voer het op alle vlakken door en creëer consistentie. Dat is belangrijk voor een herkenbare merkbeleving.

Merkstrategie en merkbeleving gaan hand in hand

Wist je dat 95% van onze keuzes onbewust gemaakt worden? De manier waarop mensen keuzes maken, is lang niet zo rationeel en weloverwogen als dat we denken. Merkbeleving speelt hier een belangrijke rol. Merkbeleving creëren is namelijk een continu proces. Het doel van een goede merkstrategie is het ontwikkelen van goede associaties die mensen hebben als jouw merknaam oppopt. Daarom is het belangrijk dat je merkstrategie tot in de details tot leven komt. Van de telefonische klantenservice tot de verkoopmedewerkers in de winkel en je online advertenties.

Zonder een authentiek verhaal, ga je op in de massa

Gemiddeld ontvangen we namelijk 70.0000 boodschappen per dag. Hoe ga je als merk opvallen tussen al die communicatie?

“A wealth of information creates a poverty of attention.’ – Herbert Simon”

Zorg dat je merkstrategie dicht bij de cultuur en de persoonlijkheid van je merk ligt, en dát wat je zegt oprecht is. Als mensen niet ervaren wat je zegt, krijg je cognitieve dissonantie. Dat doet afbreuk aan je merk.

Vraag jezelf het volgende af: Wat zijn de drijfveren en ambities van mijn organisatie? Waarom ben je elke dag gemotiveerd om dit verder te brengen? En geef jouw doelgroep inzicht in wie je bent en welke impact je op de markt wilt maken. Dit gaat je helpen je verhaal te communiceren naar de buitenwereld.

“Merkstrategie gaat wat mij betreft niet over hoe verkoop ik meer producten aan m’n doelgroep, maar hoe laat ik mijn doelgroep weten wie ik écht ben en waar ze voor bij mij terecht kunnen.” - Roel Stevens

Henry’s Clever brand model voor een succesvolle merkstrategie

Bij Henry Handsome werken we aan jouw merkstrategie op basis van het Clever brand modelⓒ. We beginnen bij Ambitie, Heart & Voice. We zetten een stip aan de horizon, gaan op zoek naar de identiteit van je merk en gebruiken aan de hand van een merkmanifest een passende tone of voice.

Zo, de eerste stappen zijn gezet. Dit is de kapstok waaraan je alle haakjes gaat hangen.

We gaan verder met behoefte, belofte en bewijs. Wie is je doelgroep, en wat is hun probleem? Welke behoefte leeft er in jouw doelgroep? En hoe is jullie oplossing uniek (ten opzichte van je concurrenten)? Wat is je onderscheidend vermogen?

Tenslotte: Welke belofte kun je doen, die je vervolgens ook waar kan maken?

Vanuit strategie gaan we naar vorm. De visualisatie noemen we brand design. Maar let op, de visualisatie is net als het voorgaande stuk, slechts een middel. Het doel van een merkstrategie omvat grotendeels de immateriële zaken. Alle associaties die jouw doelgroep van jouw merk heeft, bepaalt wat een klant vindt en voelt bij jouw product of dienst.

“Het gaat er ook om nee te zeggen tegen kansen die je niet helpen je merk in het best mogelijke licht te presenteren.” - Roel Stevens
Vragen over dit artikel of sparren over wat dit voor jouw organisatie kan betekenen?

Wij denken graag met je mee

Neem contact op