Ken je de ideeën verspreidingscurve? Die leert je dat het merendeel van de producten en diensten pas verkocht worden nadat de mensen die iets nieuws durven te proberen, de early adopters, het gekocht of gebruikt hebben.
Deze early adopters creëren een omgeving waarin de early en late majority zich veilig voelen om je product of dienst te gebruiken. En nee, dat geldt niet alleen voor een Smart Phone of Elektrische auto. Dat geldt ook voor een design bureau, een Saas onderneming of een goed doel.
Toen wij, nu bijna 3 jaar geleden, Henry Handsome startte was House of Performance onze early adoptor. Zij durfde het aan om te starten met Clever Design nog voordat wij een trackrecord hadden met andere organisaties. Deze eerste case gaf ons de mogelijkheid om daarna andere klanten te overtuigen van Clever Design.
Hetzelfde zien we bij onze klanten, met name ondernemingen die van start-up naar scale-up groeien. Zij krijgen toegang tot ‘de grote vissen’ nadat enkele early adopters hun producten en diensten omarmen en promoten.
De belangrijkste les uit de curve is dat het grootste deel van je potentiele afzetmarkt je negeert, iedere keer weer. Mensen in de early en late majority fase luisteren naar ervaringen van anderen, niet naar jou. Ze hebben grotere problemen dan de problemen die jij voor hen oplost. Natuurlijk is het verleidelijk om je op dat vette middenstuk te richten maar dat werkt niet, alle producten en diensten volgen dit vaste patroon. Accepteer dat het grootste deel van je markt tevreden en vastgeroest is en geen zin heeft om een risico te nemen.
Kortom: De enige mogelijkheid die je hebt is om een nieuw product te verkopen aan mensen die van verandering houden, die geloven in innovatie en openstaan voor iets nieuws. Richt je dus eerst op de early adopters. Hoe verleidelijk dat grote deel van je markt ook is, laat ze met rust, het is zonde van je energie en marketing budget. Definieer je early adopter en schiet met scherp, recht tussen hun ogen. Dan volgen de ‘grote vissen’ vanzelf.
Richt je dus eerst op de early adopters.
Je moet een merk/product/dienst/idee ontwikkelen dat opmerkelijk genoeg is om de early aporters aan te spreken en vervolgens zorgen dat ze het gemakkelijk kunnen overdragen aan de majority. Makkelijk? Zeker niet, maar deze 5 tips geven je een head start:
Dit zijn enkele ingrediënten van Clever Design, een manier om verhalen te vorm te geven die impact hebben, de essentie overdragen en beklijven.
Kortom; als je op de juiste manier opmerkelijk bent, clever bent, dan heb je daar in twee opzichte baat bij: